Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

Gode råd til kvindelige iværksættere

 

Yael Bassan skrev på twitter:

"Skriver sgu snart en bog med gode råd til kvinder, der vil starte egen virksomhed. Titel i stil med "Alt det, jeg ville ønske, jeg ville have vidst" "Alt det, jeg kan spare dig for at bruge timer på at finde ud af, så du kan drikke kaffe i stedet. Selv tak"

 

Hos Startinfo greb vi muligheden for at dele vigtige erfaringer med kvindelige brugere - mænd må gerne læse med - for der er mange gode råd og fine overvejelser.  Og så er sproget "friskt" kan man sige.

 

Hvem er så Yael Bassan? 

Yael er selvstændig siden 2015, indehaver af Copenhagen Bicycles, modtager af Københavns Erhvervspris, debatør og meget andet. Og med meninger om mangt og meget. 

 

Se mere her:  https://copenhagenbicycles.dk/da/ 

og her: https://twitter.com/yaelbassan 

 

 

Om mænd og sexisme

Når nogen siger noget sexistisk: Sig iskoldt, at det vælger du at overhøre, for vedkommende er for god til at sige den slags.

 

Hvis din mandlige medarbejder rører ved dig på en klam måde: Fyr ham. På stedet. Tøv ikke.

P.s. Nej, det er aldrig dig, der er noget galt med.

P.p.s: Nej, blev der sagt. Det er det ikke. Stop med de tanker.

 

Hvis mænd, der intet ved om din branche, begynder at belære dig om din branche: Bed dem lukke arret.

 

Du behøver ikke klæde dig som en mand for at blive respekteret. You do you. Kend dine styrker og vid, hvad du signalerer. Så klæder du dig ellers bare, præcis som du vil. De rigtige kunder skal nok komme til dig.

 

Netværk

Meld dig ind i en arbejdsgiverorganisation. Du sparer mindst 20.000 om året på juridisk vejledning. Få en hund, så du altid har en fan. Og så du aldrig er alene. Hunden bruges også som charmeoffensiv, når du skal til vigtige møder.

 

Få dig et advisory board. Det behøver ikke koste penge. Folk vil virkelig gerne hjælpe dig, om ikke andet i en periode. Husk at give dem god mad. Find forskellige typer, så du altid kan ringe til minimum to forskellige og få flere perspektiver.

 

Brok dig på Twitter el.lign., når du trænger. Altid godt at komme ud med frustrationer. Og somme tider får du gode input. Gå i hvert fald ikke alene med tingene. Du er ikke alene, selvom du er det på papiret.

 

Anerkend dig selv for at betale dig selv voksenløn. Og husk (hvis det er muligt) at betale dig selv det samme, som du ville betale en anden for at gøre dit arbejde. Hilsen en, hvis advisory board engang var ved at gå af, hvis ikke jeg hævede mig selv i løn.

 

Kunder

Når nogen er irriterende i telefonen, så leg, at du er flere afdelinger. "Ved du hvad, du får lige kundeservice" (vent) "hej, det er kundeservice". Endnu bedre, hvis du har butik, og de beder om at tale med din chef. Bed dem vente. Gå ud i køkkenet og kom tilbage. Priceless.

 

Lad være med at samarbejde med (eller sælge til) røvhuller. Det kan godt være, de giver dig penge, men til gengæld tager de så meget af din energi, at det ikke på nogen måde kan betale sig. Hellere ikke have nogen forretning end at have en forretning baseret på røvhuller. 

 

Hvis du har smidt dårlige kunder ud, så tag dem aldrig tilbage. Heller ikke i krisetid. Ved mindre de har ændret sig fuldstændig mærkbart (hvilket basalt set ingen voksne mennesker gør). Husk, at du har ret. Og du samarbejder som sagt ikke med røvhuller. Stå fast.

 

Beløn dine gode kunder på forhånd, altså før de selv fx pointerer, at nu må det være tid til noget rabat el.lign. Hellere være forud. Så er du den cool, der ser dem. Ikke den, der bliver presset. Belønninger behøver i øvrigt ikke være prisfald.

 

Vid, at du kommer til at miste kunder på din vej.

Ligesom du får kunder. Det er ikke personligt.

Og er I meant to be, kommer de tilbage, og så bliver I stærkere.

Er I ikke meant to be, er det super, at de sorterede sig selv fra.

Sidstnævnte gælder også parforhold, btw.

 

Når en potentiel kunde holder dig hen, så giv deadlines. "Hvis ikke jeg har hørt fra dig inden d. x, antager jeg, at du ikke er interesseret". "Jeg er ved at være udsolgt, så jeg skal høre fra dig senest på tirsdag". Og hold fast.

  

Du må gerne stille krav til dine kunder. Det går begge veje. Du må også gerne sortere potentielle kunder fra grundet deres værdier. Og du må gerne fortælle dem det (altså, hvis I er i dialog). Sådan ændrer du verden.

  

Eksempel: Der er mange hoteller, der gerne vil samarbejde med en konkurrent, jeg har, som åbenlyst snyder i skat og har dårlige arbejdsforhold. Og de ved det. Når de ikke reagerer på den viden, fortæller jeg dem, at jeg kun vil samarbejde med hoteller med ordentlige værdier. Og jeg fortæller dem også, at jeg ikke kommer til at kontakte dem igen, før jeg kan se, at de har ændret værdisæt. Og at de ikke skal kontakte mig før da. Hvis penge er vigtigere for dem end gode værdier, er vi ikke et match. Det må de gerne vide.

 

 

Målsætninger og strategi  

Lav målsætninger, også for dig selv. Ligesom du ville gøre med dine medarbejdere. Målsætninger kan både være ting, der skal gøres men også ting, der skal læres. Så du ikke går i stå.

  

Husk, at det er din "rejse", så du gør bare det hele på din måde. Hvem vil forhindre dig i det? Hva? Hvis (irriterende) folk vil blande sig, så sig, at de skal være velkomne til at gøre arbejdet for dig - gratis. Og ellers gider du ikke lytte.

  

Skriv 5-10 grundsætninger om din virksomhed, som du gentager, til du kan dem udenad. Brug dem i alle henseender. "Vi er...." "Vi forandrer verden, fordi..." Etc. Gode at have ved hånden!

 

Skriv en ledelsesberetning til dit årsregnskab. Tal om din virksomhed, som var den et kæmpe aktieselskab. Om ikke andet fordi det er sjovt.. Hvem skal stoppe dig?

 

Hold MU-samtaler (nej, det hedder ikke MUS-samtaler) med dig selv minimum hvert kvartal. Eneste formål er at rose dig selv. Brug gerne et spejl eller en videooptager til formålet.

 

Når du har en dårlig dag, så sæt dansktop på dit anlæg, mens du arbejder. Du kan aldrig være sådan rigtigt sur, mens du hører "Lonnie fra Berlin" eller "Den knaldrøde gummibåd".

 

Arbejd fra café, når du har deadlines. Så laver du færre overspringshandlinger, fordi du kun har én latte at nå det hele på. Ingen gider seriøst betale for to latte'r hver gang. Det bliver simpelthen for dyrt i længden. Så hellere arbejde effektivt.

Læg din computer i seng, når du har fri. Giv den dyne på. Ikke at jeg selv gør det, men det lyder virkelig fedt.

 

Når du laver mål, så noter også, hvad du ikke går på kompromis med. Fx værdier eller noget som "jeg vil aldrig satse mere end x % på et projekt"

Skriv det ned og sæt det op et sted, hvor du ser det. Vigtigt.

 

Hvis du er til den slags, så lav et mood board med drømme og visioner. Sæt også det op et sted, hvor du kan se det. Note: Det skal skifte plads engang imellem, ellers forsvinder det for dit øje.

 

Skriv gerne dagbog eller månedlige opdateringer på, hvad der sker i virksomheden.Så kan du gå tilbage og se, hvor meget der er sket på de seneste x antal år eller måneder. Det er forbavsende meget, også selvom du ikke følte det sådan undervejs.

 

  

Livet som iværksætter 

Husk, at der SKAL være noget fedt for dig ved at drive din egen virksomhed. I hvert fald det meste af tiden. Ellers skal du finde på noget andet at lave. Gælder i øvrigt også eksempelvis jobs og parforhold.

 

Når du trænger til at læsse af til nogen, du elsker, så send gerne en sms på forhånd, hvor du advarer, så de kan sige fra, hvis de ikke orker at høre på dig i dag. Så er de også mentalt klar, hvis de siger "go", før du ringer.

 

Når du har lavet en fejl, så læg dig fladt ned og indrøm. Lær af det. Og videreformidl din læring til den, det er gået ud over. "Jeg kan godt selv se, at det, jeg gjorde der, ikke var smart. Det må du undskylde! Jeg vil fra nu af..."

 

Når du laver en aftale eller får en ordre eller noget i den stil, så stil gerne det samme spørgsmål på flere forskellige måder, så du er helt sikker på, at det, du har forstået, også er rigtigt. Det er påfaldende ofte, at man har misforstået det. Sikke meget tid man sparer.

 

Husk mellemregningerne! Folk er ikke tankelæsere. Heller ikke selv om det, du siger eller gør, naturligvis er dybt logisk. Forklar altid årsag/mening/formål/tanker omkring det, du gør. Så kan folk følge dig, og så sparer du og de en masse tid.

Giv dig selv de samme rettigheder som dine medarbejdere og samarbejdspartnere.

 

De skal fx ikke forstyrres om aftenen. Så skal du heller ikke. Heller ikke af dem (ved mindre, krise).

 

Gå i front for den gode stil. Så lærer dine medarbejdere og samarbejdspartnere det også.

 

Hvis du er i dialog med nogen, særligt på mail, så kom deres spørgsmål i forkøbet. Det er knaldgod kundeservice. "Vi kan først levere til dig torsdag. Det er fordi..." "Jeg forestiller mig, at det vil være bedst at gøre sådan og sådan, fordi..." Udfyld selv.

 

Fortsatte eksempler:"Vi kan desværre ikke xxx, og derfor anbefaler vi dig yyy"

"hvis jeg var dig, ville jeg..."

 

Tal til dig selv, som du ville tale til dine medarbejdere. Her antager vi naturligvis, at du taler pænt til dem. Ellers er du en lort, og så skal du stoppe med at drive forretning (og med at læse denne her bog, for du har i så fald ikke fortjent mine geniale råd).

 

Hver gang, du har problemer med skat og bureaukrati: Ring klokken 10-11, for der er der mindst kø. Græd i telefonen eller lyd som minimum virkelig opgivende. Få dem til at guide dig. De er ret tit ret søde, selvom man ikke tror det.

 

 

Parforhold

Hvis du er til det der med parforhold, så find dig en kæreste, der støtter dig og tager sin del af det huslige.

 

Du er ikke en superhelt og kan ikke klare alting selv.

 

Du har brug for en partner, der er forstående og hjælper til. Og som ikke forventer, at du har fri samme tid.

 

 

Konkurrenter

Lad være med at gå op i, hvad dine konkurrenter laver.

Gør din egen ting og gør det, du tror på.

Der vil altid være konkurrenter, og de vil altid forsøge at kopiere dig.

Let it go.

 

Læg din pris en smule højere end den "rigtige pris"/gennemsnittet/et andet parameter, du vælger. På den måde sorterer du de dårlige kunder fra, der kun går op i pris og ikke i service. OG du kan give særpris til dem, der fortjener det. Win win.

 

Når du skal til en vigtig samtale, så forestil dig, at du er en gennemsnitlig hvid mand. At du har en hvid gennemsnitlig mands selvtillid. Særligt når du forhandler.

Ingen behøver at vide, at du spiller skuespil. Trust me, it works.

 

Hvis du forhandler med en person, der forsøger at tromle dig, så vend vedkommendes argumenter mod ham (ja, det er oftest en ham) selv. Leg, du er ham. Det virker.Eksempel: Ham: Den pris er alt for høj! Dig: Din pris er alt for lav. Ham: Vi kan ikke betale det der. Dig: Jeg kan ikke leve af det der. Ham: Du må finde en lavere pris, ellers vil jeg ikke være med. Dig: Hvis du vil have et ordentligt produkt/service, koster det penge.

  

Tal aldrig grimt om dine direkte konkurrenter til kunder. Tal i stedet dig selv op. Du kan fx sige "så vidt jeg er orienteret, er min virksomhed den eneste i branchen med overenskomst".

 

 

Forventninger om vækst 

Husk, at du er mere end dit arbejde. Det skal ikke fylde alt, og det er helt ok at være syg, på barsel, på ferie og den slags. Det er også fint at skifte branche. Dit arbejdsliv er en fase, og du har kun ét liv. Det gælder i øvrigt for alle, også arbejdstagere.

 

Gør op med ideen om at blive iværksætter for at blive rig. Det er ikke motivation nok. Det er heller ikke nok at have en god idé eller finde "et hul i markedet". Du har ét liv! Det skal være det værd at have et arbejde.

 

Find din grundmotivation for at blive selvstændig. Og husk den! Hvis du eksempelvis blev/vil være selvstændig for at have et liv, hvor du selv bestemmer din tid, så skal du knagme også selv bestemme din tid! Så skal du fx ikke være til rådighed døgnet rundt.

 

Lad være med at lade dig presse af andres forventning til, at du skal vækste. Det er dem, der ikke har fattet en disse. Det kan sagtens være et mål i sig selv at få mere fritid, fx. Det er også en måde at vækste på - vækste tid.

 

Tro ikke, at du er vigtigere og dygtigere af at have travlt. Det er samfundet, der dikterer det. Du er ikke useriøs af at holde fri om eftermiddagen, tage ferie, etc. Giv slip på alle forventningerne. Fremtiden er din. Du ved, hvad der gør dig glad. Og glæde skaber motivation.

 

Et liv som selvstændig/iværksætter er ikke som Løvens Hule. Du behøver ikke vækste for at være en succes. Du definerer din succes! Du behøver ikke have en masse på spil og en kapitalfond, der puster dig i ryggen. DIN virksomhed - DINE regler. Og vigtigst: DINE mål for succes!

 

Beslut dig for tidspunkter, hvor du evaluerer, om du vil fortsætte, og om du vil lave ting om i dit liv og dit arbejdsliv. Det kan være hvert år. Det kan være hvert tredje. Det kan være hver måned. Du bestemmer. Men overhold dine egne aftaler med dig selv. Benyt evt. en coach.

 

Insistér på at blive respekteret. Brug vrede om nødvendigt. Du har ret. Det er dem, der taler ned til dig, der ikke har forstået noget, og de har hverken fortjent din tid, dine tanker eller din opmærksomhed. Ud, videre, næste.

 

Medarbejdere

Komplimenter dine medarbejdere og samarbejdspartnere - særligt for det, du gerne vil have mere af. "Du er altid så god til at fortælle mig, hvad du har brug for" "Jeg er vild med din ærlighed" "Det er så fedt, at du går op i xxx" (tricket virker også på kærester, i øvrigt)

 

Husk at forkæle dig selv. Og dine medarbejdere."Vi har sgu fortjent en fest!"Livet bliver bare sjovere af det.

 

Vær kreativ med fester, når du og virksomheden er fattig. Festen bliver tit bedre af det. Fx består vores julefrokoster altid af, at alle medarbejdere tager en ret med fra deres hjemland. Meget mere intim middag, og man lærer hinanden at kende. Så meget federe end alm. buffet.

 

 

 

 

Yael Bassan giver gode råd til kvindelige iværksættere

Yael Bassan, indehaver af Copenhagen Bicycles og foredragsholder mv. 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.